راهکارهای تبدیل شدن به والدین مقتدر
نوشته شده توسط : تیم تحریریه

اعتماد به نفس مناسب، سلاح کودک در برابر چالش‌های دنیاست. اعتماد به نفس، سلامت روان و شادی اجتماعی را برای فرزندان به ارمغان می‌آورد و کلید موفقیت در بزرگسالی است. احساسی که نسبت به خودتان دارید، بر رفتار شما تأثیر می‌گذارد. اگر نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید، راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و به آنها هم احساس خوبی خواهید داشت. اعتماد به نفس کودکان به رفتار والدین وابسته است و حتی هنگام خرید سیسمونی و قبل از تولد فرزندتان شکل می‌گیرد. در این مقاله چند راهکار برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان معرفی می‌شود.

چند راهکار افزایش اعتماد به نفس در کودکان

1. فرزندتان را دوست داشته باشید.

اعتماد به نفس کودک زمانی شکوفا می‌شود که عشق بی‌قید و شرط را ببیند. او را بغل کنید، ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. این نیاز به پذیرش و دوست داشته شدن ذاتاً در کودک وجود دارد و بهتر است از خانواده شروع شود.

2. به کودک قدرت انتخاب بدهید.

فرصت انتخاب و تصمیم‌گیری برای کودکان کلیدی برای اعتماد به نفس است و به آنها احساس قدرت می‌دهد. آموزش تصمیم‌گیری را از سطوح ابتدایی شروع کنید و به تدریج پیشرفته‌تر کنید. مثلاً از او بخواهید منوی صبحانه را از میان تخم‌مرغ و مربا انتخاب کند. انتخاب‌های ساده از سنین خردسالی، قدرت تصمیم‌گیری او را تقویت می‌کند و به مرور زمان به او کمک می‌کند با اعتماد به نفس بالا در مسائل پیچیده تصمیم‌گیری کند.

از کودکتان انتظار نداشته باشید مانند بزرگترها عمل کند یا چندین سال از سنش جلوتر باشد. پیکهارت می‌گوید: وقتی کودکی حس کند فقط مثل بزرگترها عمل کردن خوب است، این استاندارد غیرواقعی تلاش او را سست می‌کند. تلاش برای برآورده کردن انتظارات مربوط به سنین بالاتر، اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد. اشتباهاتشان را تصحیح نکنید؛ بگذارید لذت فهمیدن اشتباه و تصحیح آن را خودشان تجربه کنند. اشتباه کردن جزئی از فرآیند یادگیری است و تصحیح آن توسط کودک، اعتماد به نفسش را افزایش می‌دهد.

انواع سبک فرزندپروری

محققان والدین را به چهار سبک فرزندپروری دسته‌بندی کرده‌اند. سبک‌های فرزندپروری والدین بر اساس دو عامل محبت و کنترل والدین به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • سبک مستبدانه: کنترل بالا، محبت کم

  • سبک سهل‌گیرانه: کنترل کم، محبت زیاد

  • سبک طردکننده: کنترل کم، محبت کم

  • سبک مقتدرانه: کنترل زیاد، محبت زیاد

سبک فرزندپروری مقتدرانه

والدین مقتدر منطقی و پرورش‌دهنده هستند و انتظارات مشخص و شفافی دارند. کودکان این والدین تمایل به خود نظم‌دهی دارند. والدین مقتدر برای تربیت کودک قوانین وضع می‌کنند و پیامد عدم رعایت آن‌ها را اجرا می‌کنند، اما احساسات کودک را نیز در نظر می‌گیرند. این سبک بیشتر برای کودکان مفید است.

خبر خوب این است که همه والدین توانایی تبدیل شدن به والدین مقتدر را دارند. شما می‌توانید استراتژی‌های معتبر والدین را با خلق و خوی منحصر به فرد فرزندتان تطبیق دهید تا از روش‌های سازگار با روحیات او استفاده کنید.

استراتژی‌هایی برای والدینِ مقتدر شدن

در اینجا استراتژی‌هایی آورده شده است که به شما کمک می‌کند تا والدین مقتدرتری شوید:

۱. به حرف فرزند خود گوش دهید.

برخلاف والدین مستبد که معتقدند فرزندان باید دیده و شنیده نشوند، والدین مقتدر از نظرات فرزندانشان استقبال می‌کنند. آنها به نگرانی‌های فرزندان گوش فرا می‌دهند و به آنها اجازه می‌دهند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. بنابراین، چه کودک شما برای دهمین بار جوکی تکراری بگوید یا داستانی طولانی را به اشتراک بگذارد، شنونده خوبی باشید. توجه مثبت به کودک به جلوگیری از مشکلات رفتاری کمک می‌کند.

۲. احساسات فرزند خود را تأیید کنید.

والدین مقتدر احساسات فرزندان خود را تأیید می‌کنند. آن‌ها به بچه‌ها کمک می‌کنند تا احساسات خود را شناسایی کنند و به آنها می‌آموزند که چگونه احساساتشان بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارد. به جای اینکه بگویید: "مسئله بزرگی نیست" یا "گریه را متوقف کن"، بگویید: "من می‌دانم که الان واقعاً غمگین هستی". رفتارهای او را اصلاح کنید، نه احساساتش. به او بگویید احساس عصبانیت خوب است، اما ضربه زدن به دیگران درست نیست.

۳. احساسات فرزند خود را در نظر بگیرید.

مقتدر بودن به معنای در نظر گرفتن احساسات فرزندتان است. به این معنا نیست که فرزند شما همیشه تایید شود؛ این امر به منزله فرزندپروری سهل‌گیرانه است. به فرزند خود نشان دهید که مسئولیت خانواده را بر عهده دارید، اما به او بگویید که به نحوه تصمیم‌گیری شما اهمیت می‌دهید. 

۴. قوانین شفاف ایجاد کنید.

والدین مقتدر قوانین خانه مشخصی دارند. آن‌ها اطمینان می‌یابند که بچه‌ها انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود را می‌دانند. والد مقتدر دلایل این قوانین را توضیح می‌دهد. وقتی کودک شما نکات اساسی مربوط به ایمنی، خطرات بهداشتی، مسائل اخلاقی یا دلایل اجتماعی مربوط به قوانین را درک کند، درک بهتری از زندگی پیدا می‌کند.

۵. یک هشدار برای مسائل جزئی ارائه دهید.

والدین مقتدر عواقب فوری را برای نقض قوانین به وجود می‌آورند. برای مثال، اگر کودکی اشتباهی بکند، ممکن است روی صندلی خالی‌اش قرار گیرد یا امتیازاتی که از قبل داشته را از دست بدهد. اما برای مسائل جزئی، به آن‌ها یک هشدار ارائه می‌دهند و می‌گویند که اگر رفتار خود را تغییر ندهند چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.





:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: